آیا بواسیر خطر ناک است؟ راه های درمان بواسیر یا هموروئید - متخصص بیماری های مقعدی
فیستول مقعد
ژوئن 14, 2018
زگیل تناسلی
زگیل تناسلی
ژوئن 14, 2018

هموروئید و بواسیر

درمان و جراحی هموروئید و بواسیر با لیزر

بواسیر و هموروئید شاید درون مقعد (راست روده) باشد که به آن هموروئید درونی و یا بواسیر می گویند و یا می تواند از زیر پوستی به خارج مقعد بیاید که به آن هموروئید خارجی گفته میشود.
امروزه هموروئید به لحاظ یک بیماری مزمن و شایع در نظر گرفته می شود. تا سن ۵۰ سالگی، حدود ۵۰ درصد بالغین برای دوره ای از زندگی خود با عوارض هموروئید نظیر خارش، احساس ناراحتی و خونریزی مکرر سر و کار دارند.
امروزه با پیشرفت علم پزشکی، راه حل های درمانی بسیاری برای هموروئید وجود دارد. خبر خوب تر آنکه اکثر اشخاص قادر خواهند بود، با به کار گیری متد های درمانی خانگی و نیز ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از بسیاری عوارض آن رهایی یابند.
استحمام در وان آب گرم یکی از راهکارهای موثر در تسریع بهبودی هموروئید است.

حتما بخوانید : درمان بواسیر با لیزر

علائم بواسیر – هموروئید

  • ورم و التهاب اطراف مقعد
  • نشت مدفوع
  • خونریزی دردناک در طی اجابت مزاج (ممکن است قطرات خون را در مدفوع و یا دستمال توالت مشاهده کنید)
  • درد و ناراحتی
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه مقعد
  • وجود توده در نزدیکی مقعد که ممکن است دردناک باشد

علائم هموروئید بیشتر وابسته به جای قرارگیری این بیماری گوناگون میباشد. در هموروئید درونی توده به درون داخل روده متورم می شود. در این وضعیت بیمار اکثرا نمی تواند این هموروئید را ببیند یا لمس نماید. در اکثر موارد، این نوعهموروئید سبب ایجاد ناراحتی در شخص نمی شود.
از سوی دیگر زور زدن موقع دفع مدفوع می تواند سبب به خراش توده و خونریزی منجر شود. برخی اوقات فشار به بواسیر می تواند توده را به سمت بیرون مقعد بیاورد. در این شرایط به آن بواسیر بیرون زده می گویند که البته بسیار دردناک میباشد.
هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار می گیرد. این توده نسبت به تحریک و خونریزی حساس تر است و بیشتر شخص احساس خارش شدید داشته و این توده با نخستین خارش دچار خونریزی می شود. گاهی اوقات خون در کیسه ای در این هموروئید تجمع پیدا می کند این کیسه خون شدیدا دردناک، متورم، ملتهب و البته مستعد پاره شدن و خونریزی میباشد.

راه های تشخیص هموروئید و بواسیر

شرح حال دقیق و معاینه (مشاهده و معاینه با انگشت) و نهایتا رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص بواسیر هستند.

بواسیر بر اساس شدت و نوع آن به ۴ نوع درجه بندی می شوند.

    • بواسیر درجه ۱

سیاهرگهای گشاد شده اند ولی هیچ گاه از مخرج خارج نمی شوند و تنها علامت آنها خونریزی است.

    • بواسیر درجه ۲

سیاهرگهای گشاد شده در زمان دفع از مخرج خارج می شوند لیکن با پایان اجابت مزاج خودبخود به داخل مخرج بازگشت می کنند.

    • بواسیر درجه ۳

توده های بواسیری با دفع مخرج خارج می شوند ولی خودبخود به داخل مخرج باز نمی گردند بلکه با کمک دست به داخل مخرج بازگردانده می شوند.

    • بواسیر درجه ۴

توده های بواسیری حتی به کمک دست به داخل مخرج بر نمی گردند و همیشه در بیرون از مخرج وجود دارند.

دلیل دچار شدن به هموروئید

اسهال

در این مواقع، فرد به صورت مکرر به دستشویی می رود که این امر سبب ایجاد اصطکاک، زخم و عفونت مقعد می شود.

فشار آوردن به مقعد موقع دفع مدفوع

اگر مجبورید برای دفع مدفوع، بیش از ۵ دقیقه روی خود فشار بیاورید، بدانید که این امر طبیعی نیست. این فشار سبب خون ریزی می شود.

مصرف کم آب

آب ترکیب اصلی مدفوع است. آب باعث نرمی مدفوع و آسانی دفع می شود و هنگام دفع، روی رگ های رکتال فشاری وارد نمی کند. بنابراین طی روز آب کافی بنوشید.

برنامه غذایی کم فیبر

کمبود فیبر در برنامه غذایی باعث سفت شدن مدفوع می شود. مدفوع سفت نیز، روی دیواره های مقعد اصطکاک ایجاد می کند که سرانجام به خون ریزی منجر می شود. درمان بواسیر مصرف فراوان سبزی های برگ سبز است.

بارداری

بسیاری از زنان در دوره بارداری دچار بواسیر می شوند. در زمان بارداری، رگ های خون گشاد می شود. به همین دلیل زنان باردار به بواسیر مستعدترند.

چاقی مفرط

وزن بالا، فشار زیادی بر قسمت تحتانی بدن وارد می کند که می تواند از علت های بواسیر باشد. رگ های خونی در قسمت رکتال بزرگ می شود و در نتیجه هنگام دفع مدفوع فرد دچار خون ریزی می شود.

کم تحرکی و نشستن طولانی مدت

بیشتر افراد مجبورند به مدت طولانی پشت میز بنشینند که این امر منجر به متورم شدن رگ های خون در ناحیه مقعد می شود.

استفاده از دستمال توالت زبر

دستمال کاغذی که از آن استفاده می کنید، باید نرم باشد تا مقعد را زخم نکند.

وضعیت نامناسب بدن

یکی از علت های بروز بواسیر، حالت نادرست نشستن است. خمیدگی بدن، روی قسمت پایین بدن فشار وارد می کند. این فشار اضافه می تواند باعث تحریک بواسیر شود.

مصرف غذاهای پر ادویه: ادویه، مقعد زخم شده را تحریک و دفع مدفوع را سخت می کند.

یبوست مزمن

برخی افراد در طول سال به یبوست مستعدند و تغییرات غذایی نیز همیشه روی وضعیت آن ها تأثیر نمی گذارد. اگر دچار یبوست مزمن هستید، به مرور زمان دچار بواسیر خواهید شد. برای پیش گیری بهتر است از قرص های رونده استفاده کنید.

برخی ورزش ها

برخی برنامه های ورزشی از جمله وزنه برداری شاید مناسب افراد مستعد به بواسیر نباشد. به ویژه نشستن روی زانو با وزنه، می تواند به متورم و زخم شدن رگ های مقعد منجر شود.

عوارض هموروئید

هموروئید مرده

اگر جریان خون به هموروئید درونی قطع شود، به آن هموروئید مرده گفته می شود. این وضعیت می تواند منجر به درد شدید شود که دلیل آن وجود این بافت مرده است.

کم خونی

دفع خون از هموروئید شاید سبب کم خونی شود وضعیتی که در آن تعداد گلبول های قرمز خون کاهش یافته و از حد طبیعی پایین تر می آید. در این شرایط است که فرد همواره احساس خستگی، ضعف و بیماری دارد.

درمان هموروئید

درمان داروئی بواسیر(کنسرواتیو و غیر جراحی)

در بواسیر درجه۱ که فقط علامت آن خونریزی در زمان دفع می باشد و در نوع درجه ۲ اقدامات کنسرواتیو و غیر جراحی مثل افزودن فیبر غذای ملین و پرهیز از زور زدن و نیز استفاده از لگن آب گرم) بیشتر در طی ۵-۴ روز باعث درمان بیماری می شود روزانه حدود ۱۰۰تا۱۵۰ گرم فیبر غذایی بصورت میوه جات و سبزیجات تازه یا سالاد باید استفاده نمائید افزایش فیبر غذایی سبب دفع یبوست و مانع زور زدن (STRAINING) می شود و رگهای گشاد شده به تدریج جمع می شوند تنها استثناء دستور فوق، بواسیر به دلیل اسهال طولانی مثلا در جریان کولیت اولسروز می باشد والبته در این شرایط باید اسهال را درمان نمود. لگن آب گرم(۴۰-۳۷) بصورتی که مطبوع بیمار باشد روزانه ۳بار و هر دفعه۲۰ دقیقه سبب کاهش فعالیت و توان اسفنکترهای مخرج و به تبع آن کاهش فشار داخل مخرج می شود.

پمادهای ضد هموروئید

همگی در درمان بواسیر بدون تاثیر اند و استفاده از آنها غیر ضروری است در صورت یبوست شدید مقاوم به رژیم پرفیبر از ملین استفاده کنید.

لیزر درمانی هموروئید( اشعه درمانی یا فتوگواگولاسیون مادون قرمز)

یک درمان مطبی مناسب و سرپایی برای هموروئید های درجه ۱و۲ کوچک می باشد.

جراحی لیزر بواسیر – هموروئید

بیشتر برای هموروئید های درجه ۳ و ۴ انجام می گردد که با استفاده از لیزر بسیار مؤثرتر و کم عارضه تر از جراحی سنتی می باشد.
عمل با لیزر و بی حسی موضعی بشکل سرپایی انجام می گردد و در مورد بواسیر ها با هر مقداربزرگی و اندازه قابل انجام می باشد. پس از عمل احتیاج به پانسمان درون مقعدی نداشته و درد و خونریزی پس از عمل بسیار کمتر از جراحی معمولی می باشد.

دستورات بعد از عمل هموروئید

    1. ملین خوراکی
    2. مصرف مسکن و آنتی بیوتیک
    3. رژیم پر فیبر

دیدگاه ها بسته شده است