بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال و بهترین روش درمان آن - متخصص بیماری های مقعدی
شقاق و فیشر مقعدی
ژوئن 14, 2018
فیستول مقعد
ژوئن 14, 2018

درمان کیست مویی یا پیلونیدال بوسیله ی لیزر

قبل از درمان کیست مویی به توضیح این بیماری می پردازیم.
بیماری کیست مویی یا سینوس مویی (مویی) مشکل رایجی در بین همه ی افراد است قسمت انتهای ستون فقرات یا دنبالچه که همراه ترشح چرکی مزمن که زمانی همراه با خون میباشد درواقع یک حفره عفونی در گودی کمر، یعنی تقریبا در پایین ترین ناحیه ستون فقرات است.
این ترشحات ممکن است از سوراخهای منفرد یا متعدد در خط وسط بیرون بریزد زمانی که این سوراخها بسته شده باشند و ترشحات درون کیست جمع شود این کیست بیشتر به شکل یک منفذ پوستی کوچک پیدا میشود که؛ گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست.

دلایل بروز کیست مویی

این مشکل که در مردان رایج تر از زنان می باشد؛ بیشتر برای نخستین بار در زمان بلوغ و هنگامی که رشد مو و فعالیت غدد چربی زیاد میشود افزایش می یابد. این مشکل در اشخاصی که چاقی، پرمویی، و کسانی که زیادتر از دیگران عرق می کنند، و یا کارهای نشسته دارند یا لباس های تنگ می پوشند، بیشتر مشاهده می شود.
در مورد دلیل بیماری کیست مویی همیشه از برگشت مو به درون پوست یاد میشود اما تحقیقات نشان میدهد حتما زمینه ژنتیک دلیل بروز بیماری لازم میباشد وگاها بیماری در چند فرزند یک خانواده یا پدر و فرزند مشاهده می گردد. به خاطر افزایش کارهای نشسته و تغییر نحوه لباس پوشیدن مردم(استفاده از لباس های تنگ و حاوی الیاف مصنوعی) و گسترش چاقی، شیوع این بیماری به شکل بسیاری در حال گسترش است.

علایم‌ شایع‌ کیست مویی

در شرایط‌ عفونت‌ نکردن کیست، علامتی وجود‌ ندارد. با ایجاد عفونت،‌ علایم‌ زیر بروز مینماید

  • تب‌ و لرز
  • درد موقع نشستن
  • ترشح‌ چرک‌
  • اگر هنگام‌ نشستن‌ احساس‌ ناراحتی‌ می‌کنید، یک‌ بالش‌ مخصوص‌ در محل‌ نشستن‌ خود قرار دهید.
  • ورم، درد، قرمزی‌ و احساس‌ درد با لمس‌

این بیماری چگونه تشخیص داده می شود

اکثرا کیست مویی تا هنگامی که به شکل حاد دچار عفونت نشده باشد، علائمی ندارند. در این صورت، فقط تظاهر بیماری، وجود حفره ای زیر پوستی در فاصله دو باسن و مقداری بالاتر از مقعد میباشد که شاید اندازه ای به قطر یک تا چند سانتی متر داشته باشد؛ دارای مقادیری مو باشد و بوسیله ی چند سوراخ ریز به روی پوست راه داشته باشد در این حالت، فقط در معاینه، سوراخهای ریز پوست در فاصله بین دو باسن قابل مشاهده است.

درمان کیست مویی

در هر شکل درمان این بیماری در هر مرحله، جراحی می باشد،به هیچ صورت درمان دارویی در کیست مویی هیچ گونه فایده ای نداشته مگر به دلیل کار کمکی، که جراحی انجام شده و یا قبل از اینکه جراحی انجام شود برای آمادگی بیشتر بیمار آنتی بیوتیک و بعد از عمل هم آنتی بیوتیک تجویز می شود در حال حاضر قطعی ترین راه برداشتن کیست و باز گذاشتن حفره می باشد که بیمار روزانه آن قسمت را شسته و به تدریج آن بافت ترمیم و پر می شود.

کیست مویی شده

در شرایطی كه در طی عمل جراحی بافت كيست بشکل كامل برداشته نميشود و يا در عملهايی كه بعد عمل برای بهبود سريعتر زخم بخيه ميشود و يا اينكه بعد جراحی موهای ناحيه با ليزر از بين برده نميشوند احتمال عود بيماری وجود دارد.
در متدهای قديمی درمان سينوس عود شده يک جراحی به مراتب بزرگتر و عميق تر ميباشد در صورتيكه ميشود به آسانی و با سوزاندن ريشه موهای موجود در قسمت عمل جراحی احتمال جراحی مجدد تا ٩٠٪ کم نمود لذا بهترين متد برای درمان موارد عود بيماری در مرحله نخست استفاده از ليزرهای سوزاننده مو ميباشد.

فواید درمان با لیزر

به چند فایده ی استفاده از لیزر برای جراحی اشاره میکنیم

  • حداقل درد و خون ریزی در جراحی با لیزر.
  • درجراحی با لیزر احتیاجی به پانسمان درون زخم وتراشیدن زخم وجود ندارد.
  • اگر بعد از جراحی با لیزر و بهتر شدن زخم پوست قسمت عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد مقدار عود به ۲% میرسد.
  • عدم احتیاج به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن دربیمارستان.

دیدگاه ها بسته شده است